Koolhydraatbeperkt eten; hype of blijvertje?

Steeds meer mensen eten koolhydraatbeperkt of zelfs koolhydraatarm (ongeveer 20 gram koolhydraten per dag). Er zijn artikelen over geschreven in tijdschriften, je leest erover op internet, via blogs, er zijn facebookgroepen rondom koolhydraatarm eten gestart. Voldoende informatie zou je denken. Toch hoor ik vaak dat mensen juist door deze overvloed aan informatie ‘door de bomen het bos niet meer zien’, onzeker worden en niet meer weten of het nu wel of niet gezond is. Veel van wat je leest is tegenstrijdig en zeker niet alles is waar.

Voor wie?

Diabeten

Koolhydraten beperken (en zelfs koolhydraatarm eten) is zeker zinvol voor mensen met Diabetes Mellitus type 2. Dit is wetenschappelijk aangetoond.
Doe dit dan wel altijd onder begeleiding van een diëtist en in samenwerking met je arts, diabetesverpleegkundige en/of praktijkondersteuner. Je zult merken dat je bloedsuikers verbeteren en beter onder controle te houden zijn.

Overgewicht

Door op een goede manier koolhydraatbeperkt te gaan eten zul je merken dat je afvalt, zonder honger. Het is bovendien een gezonde manier om af te vallen, want je eet gevarieerd met veel groente en weinig suikers en zoete tussendoortjes.

Dipje

Ervaar je regelmatig een energiedip?  Dan kan juist het minder gebruik van suikers en koolhydraatbeperkt eten heel zinvol voor je zijn.

Zin in zoet

snoepen, chocola, koolhydraatarm, dieetadviescaron

Heb je regelmatig behoefte aan zoet, juist na een maaltijd? Lijkt het wel een verslaving waar je maar niet van afkomt? Door koolhydraten te beperken is de kans groot dat het je wel lukt.

 

 

Ook mensen met een te hoog cholesterol, overgangsklachten, reumatische klachten, pms-klachten (pre-menstureel syndroom) kunnen baat hebben bij deze manier van eten.

Hoeveel koolhydraten kan ik eten?

Hoeveel koolhydraten je zou moeten beperken om effect te hebben is heel persoonlijk. Het is echt een kwestie van uitproberen. Tijdens een bezoek aan mij bekijk ik daarom ook altijd eerst jouw gewoonten, wensen en voorkeuren. Aan de hand hiervan gaan we samen kijken waar je winst op kunt behalen en wat vol te houden is voor jou. Het gaat dus altijd om een advies op maat! Daar kan geen standaardlijstje tegenop.

Om effect te hebben is het, zeker in eerste instantie wel aan te raden om vrij ‘streng’ te beginnen. Dus met zo weinig mogelijk koolhydraten. Als je je doel bereikt hebt kunnen we samen kijken of je de koolhydraten wil uitbreiden en hoe je dit het best kunt doen.

Koolhydraatbeperkt eten is geen wondermiddel! Niet iedereen voelt zich er prettig bij. Sommige mensen missen brood of rijst enorm. Bedenk dan ook dat er tussenvormen zijn. Je hoeft niet álle koolhydraten weg te laten (kan ook niet). Het is belangrijk om op zoek te gaan naar wat bij je past. Daarom kijken we samen ook naar jouw persoonlijke mogelijkheden en wensen voor een advies op maat.

Volwaardig

Koolhydraatbeperking betekent meer dan alleen het verminderen van de koolhydraten in je voeding. Het is belangrijk dat je voeding volwaardig blijft. Ga dus niet zomaar ineens je koolhydraten proberen weg te laten zonder aandacht voor de volwaardigheid van je voeding.

Een ruime hoeveelheid van de gezonde (onverzadigde) vetten (zoals in vis, olie, noten, avocado), voldoende eiwitten en een ruime portie groente zijn belangrijk.
Als je langere tijd geen of weinig brood eet kun je een jodiumtekort krijgen. Jodium is belangrijk voor een goede schildklierwerking. Ben hier alert op.

Blijvertje

Minder koolhydraten gaan eten kan dus zeker zinvol voor je zijn. Maar pak het wel goed en verantwoord aan. Bedenk wat je doel is en wat je wel en niet vol kunt houden.
Een diëtist kan je hierbij helpen.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s