Peulvruchten

In mijn blog met 5 simpele tips om gezonder te eten, heb ik je geadviseerd om minstens 1 keer per week peulvruchten te eten. Best wel een verwarrende tip merk ik vaak tijdens mijn spreekuur, want het is niet voor iedereen helemaal duidelijk wat nu precies ‘peulvruchten’ zijn.

Logisch eigenlijk dat je door deze term denkt dat het gaat om peultjes en sperziebonen, maar dat zijn peulen met kleine vruchtjes er in. Bij ‘peulvruchten’ gaat het om de VRUCHTEN uit de peul. Denk hierbij aan bruine -, witte en zwarte bonen, kapucijners, kievitsbonen (borlotti), limabonen, linzen, kikkererwten, kidneybonen en sojabonen.

Wist je dat pinda’s eigenlijk ook peulvruchten zijn? Maar door de afwijkende voedingswaarde worden die bij de noten  gerekend.

Bommetjes vol gezondheid

Peulvruchten bevatten veel eiwit (bouwstoffen), veel vezels (goed voor je darmen), ijzer, B vitamines en mineralen, zoals ijzer, calcium, molybdeen en fosfor.

Het is aangetoond dat het regelmatig eten van peulvruchten je LDL-cholesterol (verkeerde cholesterol) kan laten dalen. Daarom geldt het advies om peulvruchten elke week te eten.
Het is een prima vleesvervanger, ook als je gewoon af en toe eens een dagje zonder vlees wil. Vlees vervangen door peulvruchten is niet alleen goed voor je lijf, maar ook voor het milieu en je portemonnee.

Eenvoudig en lekker

Door de soep, door de salade, in een wrap of als menggerecht; peulvruchten zijn vaak eenvoudig te bereiden en je kunt eindeloos variëren. Tofu, tempé en hummus zijn bewerkte peulvruchten. Tofu en tempé zijn gemaakt van de sojaboon en hummus van kikkererwten.

Peulvruchten zijn in glas, blik of gedroogd te krijgen. Beide soorten zijn even gezond.
Let bij peulvruchten in blik wel op het zoutgehalte. Het is een gezonde keuze als ze minder dan 200 milligram natrium per 100 gram bevatten. Kijk hiervoor op het etiket. Spoel peulvruchten in blik af om zoveel mogelijk zout kwijt te raken. Daarna hoef je ze alleen maar op te warmen volgens de bereidingswijze op het etiket.

In peulvruchten komt de natuurlijke gifstof lectine voor. Eet peulvruchten daarom nooit rauw!
peulvruchten, dieetadvies CaronGedroogde peulvruchten moet je lang koken voordat ze gaar zijn. Het gaat sneller wanneer je ze eerst weekt of een snelkookpan gebruikt. Hoe lang je ze moet koken verschilt per soort. Weken scheelt al gauw zo’n 10 tot 20 minuten kooktijd.
Peulvruchten week je in driemaal hun gewicht in water. Je kunt ze vervolgens in hun weekwater koken.

Smakelijk!

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s