Elke dag noten

Weet je nog dat ik je in mijn blog van vorige week 5 simpele tips gaf om gezonder te eten? Eén van die tips is het dagelijks eten van ongezouten noten. Volgens mij is dit ook weer een tip die helemaal niet zo moeilijk op te volgen is.

Elke dag een handje?

In mijn praktijk adviseerde ik meestal om elke dag een handje noten te nemen. Totdat ik eens goed naar de handen van mensen keek en me realiseerde wat ik eigenlijk zei. Je hebt handjes, handen en kolenschoppen, zoals een meneer in mijn praktijk zo mooi verwoordde.

Het advies is om dagelijks 15 gram noten te nemen. Dat is helemaal niet zoveel. Ik heb voor onderstaande foto walnoten voor je afgewogen.

noten, 15 gram, dieetadvies Oirschot

15 gram walnoten

Er zit veel goeds in

Noten bevatten onverzadigd (is gunstig) vet,  ijzer, vitamine E, eiwitten en vitamine B1. Ze vormen daarom een goede vervanging van vlees.
Door deze gunstige samenstelling beschermen ze ons tegen bepaalde hart- en vaatziekten en helpen ze ons LDL cholesterol (ongunstig cholesterol) te verlagen, wat gunstig  is voor onze bloedvaten.

 

Vanwege deze positieve effecten staan ongezouten noten in de Schijf van Vijf en wordt geadviseerd er elke dag 15 gram van te eten.

Welke noot kies jij?

Voorbeelden van veel gegeten noten zijn: amandelen, cashewnoten, paranoten, hazelnoten, macadamianoten, pecannoten, pistachenoten en walnoten. Pinda’s zijn eigenlijk geen noten, maar peulvruchten. Amandelen zijn officieel fruit. Toch worden pinda’s en amandelen vanwege hun eigenschappen tot noten gerekend.

Er bestaan ongebrande noten, gebrande noten en geroosterde noten.

  • Ongebrande noten (rauw) zijn niet bewerkt en bevatten alleen de eigen aanwezige voedingsstoffen. Noten die sowieso nooit gebrand worden aangeboden zijn walnoten en paranoten.
  • Gebrande noten zijn noten die zijn gefrituurd in olie. Doordat de noten op hoge temperatuur zijn gebrand, bevatten deze noten iets minder vitamines en mineralen dan de ongebrande rauwe variant. Voor hun gezondheidswaarde maakt dat niet veel uit. Omdat noten al veel gezonde onverzadigde vetten bevatten, nemen ze vrijwel geen olie meer op. Gebrande noten bevatten daarom ongeveer evenveel vet als rauwe noten.
  • Geroosterde noten zijn met droge lucht geroosterd. Hier is geen olie aan te pas gekomen.

Alle ongezouten noten en pinda’s zijn goed voor je. Dus ongebrand, gebrand en geroosterd. Ook notenpasta en pindakaas van 100% noten of 100% pinda telt mee bij noten.

Heerlijk advies toch? Verwerk noten lekker door je yoghurt, salade, brood, (geroosterde) groente of bij je vlees/ kip of vleesvervanger. Of snoep ze zo lekker als tussendoortje weg.

 

Een gedachte over “Elke dag noten

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s